Thứ bảy, ngày 22 tháng 9 năm 2018
No 1 (38)

Four Sha – China’s New Legal Tactic in the East Sea

   In September 2017, international media reported a "Four Sha" claim made by the Director General of the Department of Law and International Treaties of China’s Ministry of Foreign Affairs. What is the meaning of the “Four Sha” claim? Why is it published in international press and sparked debates and controversies? The article will focus on the origins and implications of the Four Sha claim, assessing this claim under international law and Chinese strategic plans in the East Sea.

No 1 (38)

Power Transition in International System in the Period of 2001-2017

Entering the 21st century, Asian emerging economies, especially China, have recorded an impressive growth. Therefore, many scholars have published their researches showcasing the US’s relative decline and power transition to the East. Most of the publications, however, include assessments based on national capabilities, not least the economic strength. This article does not deny the significance of economic resources in the national power but points out that there are other effective approaches yielding amore comprehensive and multifaceted assessment. Structural power is such an approach. By adopting this approach, the article argues that the power transition from the US to its rivals has been limited in the international economic structure at the regional level. Meanwhile, the power transition in the security and ideological structures significantly occurred as a form of power concentration between the US and its close allies. Thus, it is unlikely for another great power to replace the US as the leader in international system in the near future.

Số 1 (96)

Tác động của Hiệp định đối tác xuyên Thái Bình Dương (TPP) đối với vai trò chủ đạo của ASEAN trong tiến trình hợp tác khu vực Đông Á

Impacts of the Trans-Pacific Partnership Agreement (TPP) on ASEAN’s Leading Role in the Process of Regional Cooperation in East Asia

Toàn cầu hóa và hội nhập là hai xu thế phát triển song song của thời đại hiện nay trong bối cảnh sự phụ thuộc lẫn nhau giữa các quốc gia ngày càng gia tăng. Một loạt các cơ chế hợp tác trên cơ sở lấy Hiệp hội các quốc gia Đông Nam Á (ASEAN) làm trung tâm là biểu hiện cụ thể của hội nhập khu vực ở Đông Á. Do đặc thù riêng, hơn 15 năm qua, ASEAN luôn đóng vai trò chủ đạo trong tiến trình hợp tác khu vực. Tuy nhiên, xuất phát từ nhiều yếu tố, vai trò chủ đạo của ASEAN trong hợp tác khu vực ngày càng suy giảm. Trong những năm gần đây, dưới nỗ lực thúc đẩy của Hoa Kỳ, Hiệp định đối tác xuyên Thái Bình Dương (TPP) phát triển tương đối nhanh và mạnh, đồng thời có xu thế áp đảo các khuôn khổ hợp tác kinh tế hiện có trong khu vực do ASEAN khởi xướng, do đó trở thành một biến số mới khá quan trọng đối với vai trò chủ đạo của ASEAN trong hợp tác Đông Á. Bài viết này chủ yếu phân tích ảnh hưởng của TPP đối với vai trò chủ đạo của ASEAN trong tiến trình hợp tác khu vực Đông Á.

No 1 (34)

US global economic leadership: Responding to a rising China

The rise of the Chinese economy means that China and the United States must share a role, although not necessarily an equal one, in shaping global economic rules. As its economic weight grows, China is seeking a bigger role in global economic governance. While the country’s uncertain growth prospects mean that China is unlikely to be the world’s sole economic leader, the United States will have to share global economic leadership with China, even if unequally. So far, however, the United States is not adapting to this eventuality very well. Washington’s mishandling of its response to the Asian Infrastructure Investment Bank, Congress’ failure to ratify IMF reform, and the decision to exclude China from the Trans-Pacific Partnership suggest that the United States is struggling to accommodate China’s desire to have a greater say in the way that the global economy is run. As shown by the issue of climate change, if Washington and Beijing can work together, it has the potential to lead to positive outcomes for the global economy. But if the United States does not work with China, it may well undermine its own leadership position over time. 

No 1 (38)

Vietnam – Cambodia Cooperation in Border Security

Recently, Vietnam and Cambodia have achieved important results in maintaining border security. This has significantly contributed to stabilizing the border, setting a premise for the border planning, demarcation and strengthening Vietnam - Cambodia relations. However, the cooperation is still limited. This article will assess the cooperation between Vietnam and Cambodia in border security from 2009 up to present, and puts forth solutions to improve efficiency of this work in the coming time.

Những bài viết được quan tâm nhất

Giỏ hàng

Giỏ hàng hiện đang trống.
Xem giỏ hàng

Đăng nhập

Thống kê truy cập

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterToday30
mod_vvisit_counterYesterday96
mod_vvisit_counterThis week378
mod_vvisit_counterLast week488
mod_vvisit_counterThis month1345
mod_vvisit_counterLast month1587
mod_vvisit_counterAll days20675

Học viện Ngoại giao

Địa chỉ: 69 Chùa Láng – Đống Đa – Hà Nội
Điện thoại: 0438344540, máy lẻ 7106
Email: tapchi_ncqt@mofa.gov.vn, Web: www.isr.vn
©Copyright 2011-2018 Tạp chí Nghiên cứu Quốc tế | Xây dựng trên nền tảng Hệ quản trị mã nguồn mở Joomla